Borsó: miért az egyik legfontosabb élelmiszer?

borsó egészséges

A borsó több mint 5000 éve része az étrendünknek. Amellett, hogy gyakran használják a konyhában, számos gyakori probléma természetes gyógyírjaként is szolgál, mivel jó rost-, fehérje-, vitamin-, antioxidáns- és flavonoidforrás.

Egy finom zöldborsófőzelék olyan fogás, amelyet nagyon egyszerű elkészíteni, az íze pedig mennyei. De ennél sokkal többről van szó, mivel a borsónak lenyűgöző táplálkozási profilja van. Meglehetősen kevés kalóriát tartalmaz, körülbelül 170 gramm elfogyasztott mennyiségben mindössze 62 kalóriát asszimilálunk.

Ezeknek a kalóriáknak körülbelül 70%-a szénhidrátokból származik, a többi fehérjéből és kis mennyiségű zsírból.

Sok vitamint és ásványi anyagot, de rostokat is tartalmaz!

A borsót a szervezet megfelelő működéséhez elengedhetetlen tápláléknak tekintik, különösen azért, mert fontos fehérjeforrás. A magas fehérjefogyasztás növeli bizonyos hormonok szintjét a szervezetben, amelyeknek étvágycsökkentő szerepük is van.

A fehérje a rostokkal együttműködve hosszabb ideig megőrzi a jóllakottság érzését. Ugyanakkor az állandó fehérjefogyasztás segít az izmok erősítésében és a csontrendszer egészségének megőrzésében.

3+1 ok, amiért érdemes gyakrabban fogyasztani

1. Segíti az emésztést

Jelentős mennyiségű rostot tartalmaz, amely számos előnnyel jár az emésztőrendszer számára. A rostok táplálják a bélben lévő jó baktériumokat, és megakadályozzák az egészségtelen baktériumok elszaporodását, amelyek gyakori bélproblémákat okozhatnak.

Ezenkívül a borsó összetételében a legtöbb rost oldhatatlan, ami azt jelenti, hogy nem keveredik vízzel, és „tömegnövelőként” működik az emésztőrendszerben. Így a méreganyagok gyorsabban és könnyebben távoznak az emésztőrendszerből.

2. Fontos vasforrás

A vashiány vérszegénységhez vezet, ha a szervezetben kis mennyiségű vas van, nem tud elegendő vörösvérsejtet termelni. Emiatt olyan tüneteket tapasztalhatóak, mint a fáradtság, a koncentráció hiánya, a nyugtalanság, a fejfájás, a szédülés és az álmatlanság.

3. Növeli az immunitást

A borsó összetételéből nem hiányzik a C-vitamin, amelynek fontos szerepe van az immunrendszer erősítésében. Ez a vitamin megvédi a szervezetet a fertőzésektől, sőt arra is serkentheti a szervezetet, hogy antitesteket termeljen a betegségek leküzdésére.

+1. Javítja a szem egészségét

A borsó összetételében található antioxidánsok, például a lutein, a karotinoidok, a zeaxantin és az A-vitamin fontos szerepet játszanak a szem egészségének megőrzésében. Az A-vitamin elengedhetetlen a kötőhártya és a látás egészségéhez, míg a lutein a zeaxantinnal együtt csökkenti a szürke hályog kockázatát.

A borsó tehát egy olyan alapvető élelmiszer, amelynek ott a helye minden háztartásban!

Kép forrása: Freepik.com