Porckorongsérvben szenvedsz? Ezeket a gyakorlatokat ne végezd!

porckorongsérv

Gerincbántalmak esetén javasolt a sportolás, mivel a fizikai gyakorlatok erősítik a gerincet tartó izmokat és egyben növelik rugalmasságát. Vannak azonban olyan helyzetek, amikor bizonyos mozdulatok több kárt okoznak, mint használnak – íme, milyen testgyakorlatok ellenjavallt porckorongsérv esetén!

A porckorongsérv akkor fordul elő, amikor a csigolyaközi porckorong belső része a normál területén kívülre kerül. A csigolyaközi porckorongok puha, rugalmas szerkezetek, amelyek a gerinc csigolyái között helyezkednek el, és lengéscsillapítóként működnek, hogy csökkentsék a gerincre gyakorolt hatást.

Amikor a porckorong belső része kinyúlik normál területéből, megnyomhatja a közeli idegeket, ami fájdalmat, bizsergést és egyéb tüneteket okozhat. A MozgásKlinika weboldalán megtudhatsz többet gyógyszermentes kezeléséről!

Mi okozhatja a porckorongsérv kialakulását?

A porckorongsérvet számos tényező okozhatja, mint például az öregedés, a csigolyaközi porckorongok természetes kopása, sérülés vagy trauma, nehéz emelés vagy a gerinc túlzott hajlításával és nyújtásával járó tevékenységek.

A porckorongsérv tüneteiként jó tudni, hogy ezek a sérv helyétől és a közeli idegekre gyakorolt nyomástól függően változhatnak.

Porckorongsérv tünetei

A porckorongsérv tünetei a sérv helyétől és a közeli idegekre gyakorolt nyomás mértékétől függően változhatnak. Általában ezek a következők lehetnek:

  • Az érintett területen lokalizált hátfájás, amely lehet állandó vagy időszakos.
  • Radikális fájdalom, amely az egyik vagy mindkét lábban érezhető, amelyet zsibbadás vagy bizsergés kísérhet.
  • Izomgyengeség az egyik vagy mindkét lábban, ami megnehezítheti a járást vagy a nehéz tárgyak emelését.
  • Zsibbadás vagy bizsergés az érintett területen, beleértve az egyik vagy mindkét lábát.

Általánosságban elmondható, hogy a porckorongsérvvel rendelkező emberek gyakorolhatnak és sportolhatnak, de fontos, hogy beszéljenek egy gyógytornásszal arról, hogy milyen tevékenységek biztonságosak és megfelelőek az állapotukhoz.

Egyes gyakorlatok segíthetnek enyhíteni a porckorongsérv tüneteit és javítani a gerinc általános működését, de kerülni kell a hirtelen mozdulatokkal vagy a gerincre nehezedő túlzott nyomással járó tevékenységeket.

Milyen gyakorlatokat érdemes kerülni, ha porckorongsérvet diagnosztizáltak?

Ha úgy érzed, hogy bármilyen testmozgás jótékony hatással van rád, jó tudni, hogy nem minden mozgásforma indokolt. Sok gyakorlat káros lehet a gerincre, mivel elősegíti a csigolyaközi porckorongok mozgását és növeli a rájuk nehezedő nyomást.

A lábak felemelése

Ez a gyakorlat a hasizmokat is megcélozza, és ugyanolyan káros a porckorongsérvű betegre, mint a hasizmokra. Akár a lábak földről való emeléséről, akár hanyatt fekvésről, akár a lábak emeléséről beszélünk a padon, a hatás ugyanaz a csigolyák közötti porckorongokon – a gerinc túlterhelt.

A lábujjak érintése

Nem számít, hogy fekvésben, emeléssel és hajlítással teszed, a lábujjak érintése nagy nyomást gyakorol a gerincre, kényszeríti a csigolyaközi porckorongokat, és növeli a betegség kockázatát.

Súlyemelés

Minden olyan gyakorlat, amely súlyemeléssel jár, ellenjavallt porckorongsérv esetén. A súly növeli a nyomást, különösen az ágyéki területen, súlyosbítva a porckorongsérvet.

Az orvosok azt javasolják, hogy a porckorongsérvvel rendelkező betegek soha ne emeljenek 3-4 kilogrammnál többet, és amikor mégis, akkor azt helyesen tegyék – ez azt jelenti, hogy a beteg nem középről hajlik, hanem térdhajlítással, a hát egyenes tartásával, ami idő alatt a hát helyzete változatlan marad.

Kocogás

Bár a futásnak számos egészségügyi előnye van, a porckorongsérvű betegek figyelmüket más sporttevékenységekre kell fordítaniuk.

Futás közben ugyanis a futófelület és a láb érintkezése agresszív, a rezgések pedig közvetlenül a gerincre közvetítődnek. Tehát ne lepődj meg, ha egy kocogás után fáj a hátad, ha porckorongsérvben szenved.

Most, hogy megtanultad, hogy ezek a gyakorlatok rosszak a porckorongsérvben szenvedők számára, és kerülni fogod őket, nem árt utánajárni, hogy milyen gyakorlatok előnyösek.

A sportot semmi esetre sem szabad kiiktatni az életedből, az úszás, a jóga és a pilates például nagyszerű mozgásforma lehet a betegség fennállása során is!

Kép forrása: Freepik.com

Hirdetés (X)